Motywem przewodnim 5 semestru warsztatów z programowania (Moving from Scratch - MfS) jest ruch i mechanika. Na starcie chcemy zaznaczyć, że będzie się on różnił od poprzednich semestrów tym, że podzieliliśmy go na 3 sekcje: ląd, wodę i przestrzeń. Każda z nich charakteryzuje się osobliwym zestawem mechanik o raz ograniczeń. Dodatkowo kierunek jaki przybiorą zajęcia będzie uzależniony od wyborów grupy. Każda z sekcji posiadać będzie lokację główną, umożliwiającą rozbudowę o własne moduły. Jako przykład można podać oceanarium, w którym jeśli nie lubimy ryb, będziemy mogli poświęcić czas na zaprogramowania motorówki �. Na każdą z sekcji przewidziane są 2-4 lekcje. Pierwsze 3 warsztaty skupią się na zaprezentowaniu każdej z nich oraz zaprogramowaniu pierwszych obiektów poruszających się w zupełnie różnych środowiskach. Od 4 lekcji, grupa będzie decydować jaki moduł i jaka lokacja będą kolejnym tematem. Poniżej opisy sekcji:
Woda
- Lokacją główną będzie oceanarium leżące na wybrzeży jednej egzotycznych wysp. Motywem przewodnim będzie pływanie oraz siła wyporu. Dzieci podczas tej części będą miały szanse zaprogramować obiekty zarówno pod wodą (ryby, rekiny, meduzy, łodzie podwodne) jak i te pływające na niej (żaglówka, motorówka, pływak). Postaramy się opowiedzieć czym jest siła wyporu i czemu jest taka ważna przy pływaniu i nurkowaniu.
Przestrzeń
- Tutaj czeka nas kosmos i atmosfera, niekoniecznie ziemska. Jeżeli lubisz rakiety i wszelakie latające maszyny, będzie to temat dla Ciebie. Bezwładność i grawitacja będą pojawiały się tu niezwykle często. Dzieci w trakcie tej części będą miały szanse zaprogramować rakietę, lądownik kosmiczny, meteoryty i samolot lub helikopter. Pokażemy, że wylądowanie na nowej planecie nie jest takie proste. Naszym celem będzie przedstawienie podboju kosmosu jako trudnego wyzwania, przed którym staje ludzkość.
Ląd
- Bazą wypadową będzie farma leżąca w Arizonie (USA). Posłuży ona nam jako miejsce eksperymentów z prostymi maszynami takimi dźwignia czy katapulta. Dodatkowo będzie to świetna baza wypadowa na pustynię Mojave. Dzięki zróżnicowanym środowisku Arizony poznamy wpływ podłoża na prędkość przemieszczania się obiektów takich jak samochód czy człowiek. Przy okazji będzie można pościągać na torze wyścigowym otoczonym pustynią. Nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy skonstruowali i zaprogramowali maszynę do zestrzeliwania pomarańczy z drzew. Wiemy, że nie jest to najbardziej praktyczne rozwiązanie podczas zbiorów owoców, ale za to jesteśmy pewni, że gwarantuje mnóstwo zabawy!